31.01.2012

Margin Call [2011]

Filmin konusunu halen anlayamadığım için, kopyala-yapıştır…

Bir yatırım bankası, müşterilerine yüksek riskli yatırım araçları satarak milyon dolarlar kazanırken, bu satışları; piyasanın giderek kararsızlaşan durumdan haberdar etmeyerek yapmaktadır. Olayın patlak vereceği gün öncesi; 2 genç broker risk seviyesinin güvenlik bariyerini geçtiğini ve şirketin tüm mal varlığı portföyünün felakete doğru gittiğini fark eder. Durumdan haberdar olan firmanın üst yönetimi acilen gece yarısı toplantısı düzenler ve 2 ana seçenek üzerinde müzakereye başlar. Ya 107 yıllık firmanın Wall Street'in kalanıyla birlikte iflas etmesine göz yumacaklardır ya da durumdan ilk haberdar olan kişiler olmalarının avantajını kullanarak firmanın ayakta kalabilme şansının olduğu ancak müşterilerini kazıklayacakları bir planı uygulayacaklardır.

2008 krizinden sonra Hollywood’a gerçekten üzerinde oynayabilecekleri çok tatlı film fikirleri yarattı. Ekonomiden anlamayan, hatta hiç anlamayan biriyim. Ekonomi üzerine, Wall Street üzerine yapılmış filmlerin birçoğunu izlemeye çalıştım bu olayın tam olarak ne olduğunu anlamak ve üzerinde daha çok bilgi sahibi olmak için. Mesela en çok hangi şirketleri etkiledi ya da piyasalarda ne tarz bozukluklara yol açtı falan diye. Filmlerin bir kısmı direk bu krizle alakalıydı bir kısmı ise Wall Street de nelerin olduğu ya da Wall Street’in ne olduğu hakkındaydı.

İşlediği konu hakkında bilgim olmayan filmleri izlemeyi severim, ama bir şartla. Bana bunu hissettirmeyecekler. Mesela ‘’at yarışı ‘’, ‘’hokey’’, ‘’beyzbol’’ temalarını izlemeyi seviyorum. Konulara sadece yapılan sporu dahil ederek ya da bu sporda yaşanmış ve yıllar boyu süregelecek olan efsanelerden bahsediyordur. Filmde beyzbol kurallarından bahsetse ya da bu sporun arkasındaki oyuncu menajer ilişkileri ya da bir oyuncu sayı alamıyor bunun sorunu ne tarzında daha teknik konulara dalsa hiç hoşuma gitmez. İşte bu film de bence tam bunlardan biriydi.

Bundan öncekilerde iyi kötü bir şeyler kapabilmiş ya da en azından biraz fikir sahibi olarak izleme şansım olmuştu ama burada şu anda tam olarak 0 dayım. Özellikle firma sahibi olayın içine harika bir şekilde girene kadar olayın tam olarak ne olduğunu ya da neler yapılacağı konusunda en ufak bir fikrimin bile olmayışı –olamayışı- beni çıldırttı. Buna rağmen seçkin oyuncu kadrosuna ve harika roller için filme saygısızlık yapmadan izlemek istedim.

Film hakkında herhangi bir şey söyleyemeyeceğim ne yazık ki çünkü anlamadım. Elbette yapılan olay hakkında fikir sahibiyim, ama bütün olarak konuya hakim olamamak çok saçma. Bu olay Memento izledikten sonra ortada kalan senaryo tarzında bir şey değil, anlatılan olay hakkında hiçbir fikir sahibi olamamaktan bahsediyorum. Ekonomi ya da bankacılık öğrencisi olsam mutlaka bazı şeylerin idrakına daha kolay ve basit varabilirdim ama bu şekilde ne yazık ki?
İzleyin ya da izlemeyin? Bilemedim.

0 Yorum :