13.04.2010

The Godfather [1972]

''Geri çeviremeyeceğiniz bir teklif''

Burada gelipte size bu filmi kritik edecek halim yok.Yada film hakkında söylenebilcek bir söz.Sadece biraz kişisel bir yazı olacak.Kısa.

Bazı filmleri izlemek için belirli bir olgunluğa erişmek gerektiğini düşünüyorum.O zamana kadar birçok şey izlemiş ve görmüş olmak gerekiyor bence.Şöyle açıklamak isterim kendi adıma; bu zamana kadar 2000-2500 arası film izlemişimdir.Tv de, sinemada, korsan, kaçak, kuçak ne bulduysam.Bunun yanında türk ve yabancı olacak şekilde birkaç taneden daha fazla diyemeyeceğim dizi ve bunların yanında yeşilçam filmlerini ve son olarak kısa filmler.İşte artık ''film'' izleme zamanı geldiğine inandım ve bugün ''baba'' filmini izledim.

175 dakikalık bu film evet biraz yavaş ilerliyor.Benim için izlemek zor oldu.Alışılmamış, ama güzel filmler ağır ilerleyenlerdir.Konuyu izleyiciye yavaş yavaş hissettirmesi gerektiğine inanıyorum.Bir sahnedeki bütün ayrıntıları görmem gerekiyor.Lakin sadece 34 dakika boyunca düğün izledik.Her ayrıntıyı izledim.

Marlon Brando'yu ilk defa izleme fırsatım oldu.Daha önce hiç izlememiştim kendisini ve şu anda beni gerçekten etkilediğini söylemek gerekiyor.Bana kendi çapımda iyi oyuncuları say derseniz buraya pacino,de niro,hopkins,depp,hanks,penn,jack gibi adamları sayarım ilk akla gelen.Sayarmısın bir daha diye sorduğunuzda hanks,jack ve hopkins den başkasını söylemem (erkek olarak).Ama ilk ve izlediğim tek filminde Brando bu listeye girdi!. Klasik olarak, daha önce hiçbir filmini izlemediğimden daha fazla birşey söyleyemiycem ama ''baba'' filminde çok sağlam durmuş.

Filmde önce Brando, daha sonra pacino, daha sonra hem brando hem pacino izleyip, kapanışı pacino ile yapmak tam bir ziyafet.Ya akıllarda kalan sahnelerden?

Açılıştaki mezarcının konuşması ve doncarlone diyip elini öptüğü sahne
Don Vito Corleone vurulması ve portakalların düşüşü
Efsanevi Restoran sahnesi
Sonny Otaban geçişindeki olay
Babalar toplantısı
Don Vito Corleoneyle Michaelin son konuşmasısana ilk kim gelirse hain odur.
Don Vito Corleone Cenazesi
Don Michael Carlone olarak kabul edilmesi

Filmdeki müzikleri buraya yazmamak bile gerekiyor belki.Sahnelerdeki, küçümsemek için söylemiyorum gerçekten ama; o senelerde bile ışıkları, sahne yerleşimlerini ve renkleri kullanırken bir ahenk var.Sahneler inanılmaz gösterilmiş.Bir anda beliren babalar.Bir anda siyahlaşan ekranlar ve kurşunların uçuşması.

Filmi kapatıp sadece replikleri dinlediğiniz zaman ve bu filmin size bir mafya filmi olduğunu söylendiğinde, sahnelerin %60 ını heralde canlandırabilirsiniz gözünüzde.En azıdan karşı karşıya yapılan dialog sahneleri oracıkta beliriverir.En baştaki sahnelerde, basit bir kedinin bile mırlaması kulağınıza geliyor, kedi bile bir duruş gerçekleştirmiş.

Abartıyormuyum diye düşünüyorum, bu kadar durağan, olağan bir filmi? Klasik mafya filmi? Hayır, kesinlikle.Eh bunların üstüne bir not vermek gerekiyor.IMDB deki nota ayıp olmasın felan diye değil gerçekten, onları bir kıstas olarak kabul etmiyorum bile.Ama şu film 10/9.2 almayı hak ediyor.

UnjustLucifer

0 Yorum :