1.04.2010

Das Experiment [2001]

Deney, bilim adına bir oyun olarak başlar. 20 adam; iki hafta; 4000 Mark para uğruna bir oyun oynarlar. Oyun yapay olarak oluşturulmuş bir hapishanede insanın saldırgan davranışlarının araştırılmasıdır.

8 kişi gardiyan, 12 kişi mahkum olur. Mahkumlardan kurallara uymasını isteyen gardiyanlar bunu sağlamak için şiddet uygulamak dışında herşeyde serbesttir.Oyun oynanmaya başlar ve olaylar karışık boyutlara ulaşır... Hem de çok karışık.

Hemen söylemek istiyorum,yukarıdaki 3 paragrafı hazır olarak aldım çünkü o kısımda anlatılması gereken yada eleştirilmesi gereken fazla bir nokta yok.Ben hemen filme geçmek istiyorum.

Önce gereksiz noktalara dokunmak istiyorum.Filmde bir siyah kutumuz war mahkumları adam edebilmek adına oraya konmuş ama ben filmde şöyle bir açıklama buldum.Bu siyah kutumuz ses geçirmeyecek kadar yalıtım edilmiş ama içeride hava alabiliyorsun.Peki merak ettiğim nokta, ses geçirmiyorsa eğer, nasıl içeride hava alabiliyorsun? Bilmiyorum belki bunun bir mantıklı açıklaması vardır ama..

son sahnelerde bir kavga geçiyor ve kavga sırasında, herkezi döven ordu patentli adamımız bacak arkasına aldığı bir darbe sonucunda baygınlık geçiriyor.Evet bu sahnesi özellikle izledim, acaba başka birşeyler olabilir mi diye ama bir insan bacağına aldığı bir darbe sonucu baygınlık geçirebilir mi? Çok dikkat ettim, darbe bacağa geliyordu vucudla alakası bile yoktu.Eğer böyle olacaksa, kick boks yapanların ring de olması gerekiyormuş.

Kaza sahnesini hatırlayanlarımız var mı? Bir mustang, mercedes marka bir arabaya sağ arka çamurluktan gayet dümdüz bir açıyla çarpıyor.Şimdi eski mustangleri düşünürsek tamam biraz burun farkları var ama öyle bir şiddetli vuruşmaya karşın arabanın nasıl ön farları bile kırılmaz çok merak ettim.

Evet filmi biraz dibe batırdıktan sonra, şimdi nasıl birşeyler izlediğimizi anlatalım.İnsan psikolojisi üstüne çekilmiş bir filmden bahsediyoruz.Çok dar alanda çekilmesi yetmiyormuş gibi birde dar mekanlar kullanılmış.Filmi şöyle özetlemek isterim; insan psikolojisini yansıtan ve bu konu hakkında deney yapıyorlar.Baskı altında insanların nasıl değişebilceğini göstermeye çalışmışlar.

Olaya 2 taraf açısından bakmak gerekiyor.Gardiyanların başlarda ne kadar rahat davrandığını görüyorsunuz.Ama daha sonraları kendilerini saymayan mahkumlara karşı davranışları bir anda değişiyor.İşte burada kişisel egolar ve içlerindeki manyaklıklar ortaya çıkıyor ve davranışlar değişiyor.Herşeyi bir sınama olarak sanıyorlar ve buna göre kendilerini adapte etmeye çalışıyorlar.

Mahkumlara bakarsak eğer; altta kalma duygusunu ortadan kaldırmaya çalışan bir grup adam eğiliminde.Önce otoriteye karşı geyik geçtiklerini hatırlayalım.Daha sonra işler sertleşince onlarda otoriteye karşı baş kaldırma yapıyor.Normal olarak altta kalmak istemeyen mahkumlarımızda isyan çıkartıyor.Tabi bu durumda aslında insanların baskı altında sadece hareketlerinin değil, psikolojik olarakda değişimlerini rahatça görebiliyorsunuz.Hatırlarsanız lütfen ve siz diye birbirleriyle ilişki içinde olan gardiyanlar bir zaman sora psikolojik problemler yaşıyor.

Bunların dışında gardiyan görevlisinden bahsetmek istiyorum.Sleepers filmini eğer izlediyseniz, oradaki K.Beacon'un rolünü hatırlarsınız.Tüm zamanlarda gördüğüm en gaddar gardiyan rolü ödülünü kesinlikle ona veriyorum.Aklıma Green Mile'deki gardiyan da geldi tabiki ama o daha açımasızdı. ''What do u want?'' sorusunu soran bir çocuğa ''A blowjob'' cevabını verecek cinsten bir roldü.Zaten o rolden sora kendisi bolcana psikolojik destek aldığını söylemişti.

Sonuç olarak izlenmesi gereken bir film kesinlikle.Asla sıkmıyor, süresi gayet ayarında.Notum 10/7.6

UnjustLucifer

0 Yorum :