4.07.2010

Scarface [1983]

Baya bir zaman geçmişti bu filmi izleyeli ve tekrar izlemek gerekiyordu.Zamanında bakış açım olmadığından, filmi izlemiş olmak için izlediğimden daha ciddi bir bakış gerekiyordu bu filmi.Acaba ben cidden birşeyleri kaçırmışmıydım yoksa aklımda yer edinememesi konusunda haklımıydı?

Konuyu zaten izleyen izlemeyen herkez biliyor, Tony Montana isimli Kübalı suçlu, Miami'ye gelip uyuşturucu lordu Loggia'nın emrinde çalışmaya başlar. Montana'nın hırsı ve öfkesi basamakları hızla tırmanıp büyük bir suç şebekesinin başı olmasını sağlar. Olay özetle bu kadar ama asıl hikaye filmin içinde yatıyor şöyle ki,
1983 yapımı bir filmi eleştirmek değilde, kendi düşüncelerimi söylersem bu konuda biraz daha doğru olacak gibi.Çekimler böyle, hareketler böyle şu şöyle olmalıydı dersek o zaman çarşı karışır.Şöyle ki, çok sevilen ve çok ilginç bir şekilde rol model olarak alınan bir karakter yaratmış o zamanların ustası (şu araların paspası) Pacino...Gerek filmdeki duruşu gerek söyledikleriyle.Burada aklıma daha başka başka şeyler geliyor, nedense bu tarz roller, özellikle tek başına bu tarz rolleri yönlendirilmiş olan oyuncular daha çok hatırlanıyor.Açıkça söylemem gerekirse benim adıma şu filmde hatırlanacak fazla birşey yok, bunu daha çok anlamak için sanırsam bu filmi o zamanlarda hani tam anlamıyla sinemada izlemek gerekiyormuş.Çünkü birşey ifade etmedi bana. Bir adam herşeye sıfırdan başlıyor daha sonra yükseliyor ve batıyor.Bunun neresi ilginç?

Diyaloglar olması gerekiyor.Mafya filmlerini severim, özellikle klasik olanları ki artık günümüzde bu kadar kaliteli mafya filmleride gelmiyor.Şöyle bir düşünüyorum ki public enemies ve american gangster den başka film aklıma bile gelmiyor iz bırakanlar olarak baktığımız zaman.Scarface konusuna geldiğimizde tekrar çok büyük seven kitlesi olduğunu daha önce söylemiştim.Yok, bu kadar abartılacak bir nokta gerçekten ben bulamadım.Burada ayrılması gereken nokta filmi küçümsemek yada herkezin beğendiğini ben sevmem, otoriteye karşı olurum anlayışından da değil kesinlikle...Sadece fazla birşey yok...

Film kadar konuşulan başka birşeyde filmin oscar alamamış olmasından.Bunun kararını verebilmem için 1983 yılındaki bütün oscar adayı filmleri yemiş yutmuş olmam gerekiyor.Tabii böyle bir durum olmadığından dolayı sadece yüzeysel olarak birşeyler söylenebilir.Pacino'dan başka filmin neresine oscar verecekler çok merak ediyorum?
2 tane silah sahnesine mi? Konuşmalara mı? Mekanlara mı? ııh ııh alamaz, alamadığı da gayet haklı herhangi bir kayıp söz konusu değil...

Ama burada bir gerçek var.Şu filmi izledikten sonra artık Pacino'nun tarihin en ''underrated'' oyuncusu olduğuna karar verdim.İnanılmaz tek kelimeyle.İnanılmaz rollerinden birini yapmış ve 1983 yılı artık mafya filmlerine farklı bir bakış kazandığı, bu rollerin aranan oyuncularından biri olduğunu iyice kanıtlamıştır.Gerçi baba serisinden sonra daha ne kadar toparlanması gerekiyordu orasıda ayrı olarak tartışılır...Kesinlikle inanılmazdı, mimikleriyle unutulmaz.Ayrıca çok ilginç bir şekilde diyaloglar filmde çok önemli bir yer alıyor ve bunları söylerken ki hal ve ruh durumlarını ayrı ayrı incelemek bile gerekebilir...
Verdiği mesajlar ilgi uyandırıcı kesinlikle.Ara ara verdiği mesajları bir kenara bırakıp genel olarak konuya bakarsak bile bu yetiyor.Hiç birşeyi olmayan birinin, birşeyleri elde ettikçe daha fazlasını istemesi elbette güzel birşey ama gözü kör olarak, etrafındakileri gerektiği zaman çiğneyerek en yukarıya doğru çıkmak istemesi ve en yukarıya çıktığı zaman en yapılmaması gereken şeyleri yaptığında, aslında en yukarıda olmadığını görmek açısından güzeldi izlemek. Herzaman tek adam olmak iyi birşey değildir, yanında kimse kalmadığı zaman filmin sonunda olanlar gelir başınıza ve ancak hatırlanırsınız...

Film geneli hakkında söylenmesi gereken herşeyi yukarıda söyledik sanırsam.Çooook yüksek beklentiler, herkez acaba ne hangi kısmını bu kadar abartıyor diye 1 ekre daha bilinçli olarak izlenmesi gereken bir filmi izledim ve mutluyum.İzlemesem herşeyin dışında Pacino'nun inanılmaz oyunculuğunu ve herkezin dilinde dolaşan mafya sözlerini duymamış olacaktım.Ha şu anda duymuş oldum ama getirisi ne oldu? Abartıldığı kadar var mıymış? Yok, sadece kesinlikle izlenmesi gereken tarihi mafya filmlerinden biri..

not:10/7.5

0 Yorum :