25.07.2009

A Few Good Men [1992]


Biraz nostaljik filmlere dalmanın zamanı geldi artık.Bu filmi izlemeye bir neden bulmak için, sadece hangi oyuncuların olduğunu merak etmek yetiyor.

Hemen filme geçmek istiyorum, söylenecek çok fazla şey var.Guantanamo Bay, Cuba da 2 denizci arkadaşının odasına girerken film başlıyor.Aslında bütün olaylarında başladığı yer burası.Daha sonra saldırdıkları arkadaşlarının ölümüyle, film içinde neyin peşinde koşacağımızı anlıyoruz.Bundan sonra karşımıza Tom Cruise çıkıyor ki ama nasıl bir çıkış.Çok çok sağlam bir rol almış ve altından inanılmaz kalkmış.Bundan daha sonra uzun uzun bahsetmek istiyorum ama önce filme geri dönelim.Daha sonra bu olaya karışan zanlıları tanıyoruz, atanan avukatları biraz tanıyoruz ve filmin büyük bir bölümünün geçtiği mahkeme kısımlarına geliyoruz.Bu filmi izledikten sonra aklıma gelen ilk film Philadelphia (1993) oldu.Onunda baya uzun bir süresi mahkemede ve tarafların mahkemeye hazırlandığı sahneleri izleyerek geçiyordu.

Oyunculara geçmeden film hakkında şunları söylemek istiyorum, izledikten sonra ne kadar basit bir film izledim ben diye insan kalıyor.Evet bu gayet normal çünkü ortada katil yok, olayı kimin yaptığı belli. Etrafında bu olaya karışan adamların kimler olduğu belli.Filmi izleyince anliycaksınız, o emri kimin verdiği ve ihalenin kimde kalcağı da belli.Çok net olarak söylüyorum.Film için söylenebilcek tek şey inanılmaz basit bir olay örgüsü ve inanılmaz vasat bir senaryosu var.Kusra bakmayın, belki çok basit olarak bakıyorum bu şaşalı yapıma ama senaryo olarak çok zayıf kalmış.Film başladıktan 25 dakika sonra nerede biteceği belli oluyor zaten.

Oyuncular? off.. Son zamanlarda oyunculuklar adına çok sağlam yapımlar izledim mesela en sonuncusu Even Money [2005] olmak üzere ama bu kadarına baya bir zamandır rastlamamıştım.Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon, Keifer Sutherland, Kevin Pollak, James Marshall, JT Walsh, Wolfgang Bodison, Christopher Guest, Noah Wyle.Saydığım oyuncu kadrosuyla bütün filmi kurtarmışlar.İyiler, hepsi birbirinden iyi ama bahsetmek zorunda olduğum, bahsetmezsem bu blogu kapatmama neden olabilcek isimler var.

Tom Cruise: Cruise orta sınıf bir oyuncu benim gözümde.İstikrarı olmayan bir aktör.Çoğu filmde iyi oynamış derken, özellikle son zamanlardaki filmlerinde vasatı bile aşamamış(Valkyrie izlemedim).1992 yapım olan bu filmle nasıl oyadığını görünce inanamadım.Sanki içine Al Pacino kaçmış gibi.Evet gerçekten hareketleri vurdumduymaz tavırları, gerektiğinde ciddi olabilmesi aynen Al Pacino gibi oynamış.Şu oyunculuğun üstüne, daha fazla bir söz söylenmez gerçekten.Mahkeme salonundaki aldığı rol, kapattığı laflar, mahkemenin dışında ki alaycı tavırları, o zamanlar nasıl en iyi erkek oyuncuya ödül olamadı gerçekten çok ilginç geldi.

Jack Nicholson: Jack babanın kariyerine laf kondurmayacağım tabiki ama bu filmdeki rolünden biraz bahsetmek gerekiyor.Herkezden sönük bir rol almış.Özür dilerim, sönük bir rol değil, tam anlamıyla söylemek gerekirse herkezden daha kısa bir rol almış.Ama şimdi ortaya öyle bir şey koymuş ki, bir ara filmi izlerken bu adam gerçekten asker dedim.Yok yani, tavırları, mimikler, konusmasındaki lafları, bilinci tam anlamıyla bir askeri oynamış jack baba ve en kısa role sahip olmasına rağmen diğerlerinden geride kalmamış.

Demi Moore ve diğerleri:Moore da çok sağlam durmuş Cruise'nin yanında.Takıntığı sert ve geri gitmez havası çok yakışmış oyuncuya ve filmde kendinden rahatça bahsettirmiş.Diğerlerine gelince zaten Kiefer çok kısa bir rol aldıgından onun hakkında bişeyler söylemek haksızlık olur, Bacon'a gelince , oda karşı avukat rolünde, sadece avukatlığın gereğini yapan bir adam rolünde, bu evsane kadroya girmiş.

Bitiriş kısmına geldik.İşte asıl bahsedilmesi gerekenden su anda filmin eksik kalan yönleri. 1.Senaryo.Film izlerken aranan özellik yada belkide benim aradığım bir özellik filmde şudur, seyirciyi senaryoya dahil etmesi ve birazcık düşünmeye zorlaması.Burda bu basit özellik bile yok.Tamam katilleri saklayıp, film sonunda ortaya çıkartacak halleri yok ama ...[Yazının buradan sonraki kısmı, film senaryosu hakkında bilgiler içerir] 2.''Ama'' dedim işte burda biraz açıklama gerekiyor.Colonel Jessep rolünü oynayan Jack babai filmin tamamında gayet sert, dediğim dedik bir rolde oynarken filmin sonunda olanlar neydi öyle ? Bu kadar sert duruştan sonra bir anda emri ben verdim diye mahkemenin ortasında pest etmesi hiçte güzel bir bitiş değildi.Aslında daha sonraki dialoglarla bunu toparlamışlar ama, gene bu olması gereken bitiş budeğildi. 3.Hazır bahsetmişken, baya uzun diyaloglar içeriyor film.Az daha gayret etseler herhangi Tarantino filmiyle kapışcak duruma gelicek.Bunu bir şikayet olarak değilde, bir bilgi olarak araya ekledim.

Nostaljik bişeyler arıyorsanız, 1992 yapım olan A Few Good Men tam size göre.Beni tatmin etmedi tam anlamıyla, ama oyuncuları izlerken zaten filmi felan unutuyorsun, öylece ekranda kalıyorsun.Notum 10/7.5

UnjustLucifer

0 Yorum :